اخبار شرکت گامادسک (Help Desk)

اراده دهنده خدمات هلپ‌دسک

اخبار شرکت گامادسک (Help Desk)

اراده دهنده خدمات هلپ‌دسک

در اوایل سال 1389 بانک رفاه که یکی از مشتریان داده پردازی بود، در مورد سامانه گاما آگاه شده بود، از اینرو خواهان به کار گیری گاما برای مدیریت درخواستهای IT خود در سطح شعبه استفاده کند. با این که سامانه صرفا یک Ticketing بود و بخش تجهیزات، شناسنامه تجهیزات، و انبار قطعات هنوز در گاما ایجاد نشده بود، با توجه به تیم توانمندی که در اختیار داشتیم، به سرعت این بخشها را توسعه دادیم. خوشبختانه بانک رفاه هم اکنون یکی از مشتریان فعال و خوب ما در زمینه استفاده از گاما می‌باشد.

این ایده که نرم‌افزار مدیریت درخواستی که برای خودمان و رفع مشکل خودمان تولید کرده بودیم، توانسته بود در یکی از بانکهای کشور آن هم در سراسر کشور و در سطح شعب راه‌اندازی گردد، انرژی دوچندانی به ما برای ادامه راه داد. البته در این راه پر پیچ و خم حتما اشتباهاتی هم داشته‌ایم و ایمان داریم که مسیر کارآفرینی بجز پیمودن این راه دشوار اما زیبا نیست. در این مسیر است که ما رشد می‌کنیم و اعتقاد داریم که این هنوز اول راه است…

۵ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بدست آوردن مشتری جدید، مطمئنا بسیار هیجان‌انگیز است. با این حال‌، بسیاری از مشاغل اشتباه می‌کنند که مشتریان ارزشمندی را که از قبل دارند، نادیده می‌گیرند و بیشتر تلاش‌های بازاریابی خود را به جای نگهداری مشتری‌، بر بدست آوردن متمرکز می‌کنند. طبق Kissmetrics‌، حفظ مشتری موجود تقریبا 7 برابر ارزان‌تر از دستیابی به مشتری جدید است.

چگونه مشتری خود را نگه داریم

حفظ مشتری نه تنها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، بلکه از این طریق می‌توانید به طور کاملا رایگان دیگر کاربران را به سوی برند خود سوق دهید. بنابراین یک راه جذب مشتری به طور رایگان را ایجاده کرده‌اید. در اینجا 7 روش برای نگهداری مشتریان شما وجود دارد.

1. در تماس باشید و تعامل آنها را تشویق کنید

به مشتریان خود در برنامه‌هایی مثل تبلیغات‌، جوایز هفتگی یا ماهانه‌، به روزرسانی محصول و هر محتوای دیگری که فکر می‌کنید برای آنها جالب و مرتبط باشد، نوتیفیکیشن دهید. از مردم بخواهید داستان‌های خود را به اشتراک بگذارند یا برای تشویق به مشارکت در مسابقات، شرکت کنند.

با پیش‌بینی چالش‌های آینده آنها و پیشنهاد راه‌حل‌های جدید‌، یک قدم جلوتر باشید. اگر مدتی است که از مشتریان خاصی خبر ندارید‌، از تماس با آنها نترسید. حتی اگر تلاش شما منجر به فروش فوری نشود‌، آنها تا حد زیادی به نگه داشتن نام تجاری شما در ذهن مشتریان کمک می‌کنند.

2. از رسانه‌های اجتماعی نهایت استفاده را ببرید

شبکه‌های اجتماعی در حفظ ارتباط با مشتری پس از فروش اولیه، بسیار مفید هستند. رسانه‌های اجتماعی با نشان دادن جنبه شخصی کسب و کار شما فرصت‌های بسیار خوبی برای درگیر کردن مشتریان و ایجاد اعتماد فراهم می‌کنند. نظرات‌، علایق و انگیزه‌های مشتریان خود را پیدا کنید.

وفادارترین مشتریان خود را مشخص کرده و به آنها پاداش دهید. سعی کنید با ارائه خدمات عالی به مشتری‌، درک منفی که ممکن است مشتریان دیگر داشته باشند را تغییر دهید. مصرف کنندگان برای طرح سئوالات‌، ثبت شکایات و حل مشکلات محصول به شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی روی آورده اند. از این مزیت استفاده کنید تا نشان دهد که برند شما چگونه گوش می‌دهد و به مشتریان خود اهمیت می‌دهد.

3. شخصی شوید

بسیاری از مشتریان به همان اندازه که برای کیفیت محصول شما ارزش قائل هستند، به کیفیت دوستی‌، راحتی و آشنایی شما نیز اهمیت می‌دهند. به یاد داشته باشید که 70٪ خرید از کسب و کار شما، بر اساس احساس مشتری با شما است. از نظر مشتری‌، کسب و کار خود را به یک شریک دوستانه و سازگار تبدیل کنید.

برای مبتدیان‌، سعی کنید پیشنهادات خود را در مورد رفتار واقعی مشتری از طریق تجزیه و تحلیل به جای تلاش برای پیش بینی بر اساس آمار عمومی‌یا برداشت‌های شخصی خود‌، تنظیم کنید. مشتریان وفادار را با نام بشناسید. با ارائه تخفیف، پیشنهادات ویژه و یا پیش نمایشی از محصول، تشکر و قدردانی کنید. آنها را به انجمن‌ها دعوت کنید یا از آنها بخواهید بازخورد بگیرند تا به شما اطلاع دهند که شما برای نظرات آنها ارزش قائل هستید.

4. حل مسئله

وقتی مشتری‌ها مشکلی دارند‌، اطمینان حاصل کنید که می‌توانند با یک فرد واقعی‌، دلسوز‌، به طور ایده آل حضوری یا تلفنی صحبت کنند. حتی در دنیای دیجیتال ما‌، مردم دوست دارند با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند. جالب است بدانید که 75٪ از مشتریان معتقدند که صحبت با کارشناسان از طریق تلفن یا چت آنلاین خیلی طول می‌کشد. بنابراین مشتریان، ناامیدانه به صفحه سئوالات متداول یا فرم تماس با ایمیل می‌روند که به احتمال زیاد، وضعیت را بدتر می‌کند.

به کارمندان خود این توانایی را بدهید تا در صورت بروز مشکلی‌، مشکلات را برطرف کنند. کارکنانی که از آگاهی کافی برخوردار بوده و معتقدند که می‌توانند تغییری ایجاد کنند انگیزه بیشتری برای مراقبت و مسئولیت پذیری دارند.

5- مسئولیت را بر عهده بگیرید

نام کسب و کار شما فقط به خوبی شهرتی است که در پشت آن وجود دارد. هنگام بروز مشکلات‌، اشتباهات خود را بپذیرید و در صورت لزوم عذرخواهی کنید. صداقت، اصالت را نشان می‌دهد. همچنین به مشتریان این امکان را می‌دهد که ببینند شما مایل هستید فرآیندهای معیوب را اصلاح کنید و از اشتباهات بعدی جلوگیری کنید یا خیر.

6. به فکر پاسخ به مشتری باشید

در یک نظرسنجی از مصرف کنندگان از خدمات کسب و کارها نشان داد که 24 ساعت طول میکشد تا پاسخ قابل قبولی از طریق پر کردن فرم تماس با ایمیل، دریافت کنند. اطمینان حاصل کنید که در SLA خود، موضوع پاسخ به مشتری را ذکر کرده باشید و انتظارات مشتری خود را برآورده کنید.

مقاله مرتبط: SLA چیست و چگونه تنظیم کنیم؟

7. با مشتری درگیر شوید!

طبق گفته کیس متریکس، 71٪ از مصرف کنندگان به دلیل خدمات ضعیف مشتری‌، رابطه خود را با یک کسب و کار پایان داده‌اند. از دست دادن مشتری اصلا آسان نیست (اما اگر مجبور به جدایی از مشتری خود شدید، همیشه رابطه را با یک یادداشت خوب خاتمه دهید). به یاد داشته باشید که نحوه مدیریت جدایی مشتری از کسب و کار شما می‌تواند تعیین کند که آیا او در آینده‌ای نزدیک به شما فرصت دوباره‌ای می‌دهد یا هرگز به سمت شما نخواهد آمد.

هرگز ارزش ماندگاری موثر مشتری را دست کم نگیرید. حفظ یک تجربه مثبت تجاری برای ایجاد ارتباط با مشتری که با بهره‌وری و بازگشت سرمایه روبرو است، غافل نشوید.

منبع: مقاله 7 راه برای حفظ مشتریان خود از گامادسک

  • محمدحسین خان محمدی
  • ۰
  • ۰

مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) روشی مبتنی بر فرآیند است که هدف آن همسو سازی ارائه خدمات فناوری اطلاعات (IT) با نیازهای شرکت و تأکید بر مزایای آن برای مشتریان است. تمرکز اصلی ارائه خدمات رضایت بخش به مشتری نهایی است. ITSM شامل تغییر از مدیریت IT به عنوان مجموعه‌ای از اجزای منفرد به تمرکز بر ارائه خدمات End to End با استفاده از بهترین مدل‌ها‌ی فرآیند عمل است.

مدیریت خذمات فناوری اطلاعات

مدیریت خدمات سازمانی (ESM)

مدیریت خدمات سازمانی یا ESM‌، از بسیاری جهات‌، تکامل یافته ITSM است. (البته خارج از بخش IT) تفاوت اصلی بین این دو مورد این است که مدیریت خدمات سازمانی به گونه‌ای تکامل یافته است که شامل فرایندهای تجاری‌، بخش‌ها‌ و اهداف تجاری غیر IT می‌باشد.

ESM در درجه اول بهترین شیوه‌ها‌ی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات را که به طور سنتی در ITSM استفاده می‌شود و در بخشهای IT در مشاغل سازمانی محدود می‌شود‌، اعمال می‌کند. سایر تیم‌ها‌ و بخش‌ها‌، بهترین روش‌ها‌ را برای کمک به عملکردهای تجاری غیر IT با کارآیی بیشتر و ارائه سریعتر نتایج کسب و کار در پیش گرفته‌اند.

محصولات سنتی ITSM از نظر عملکرد با محصولات ESM همپوشانی قابل توجهی دارند و با موفقیت در شرکت‌ها‌ی وسیع‌تر، اعمال شده‌اند. با این حال‌، محصولات سنتی مدیریت خدمات متمرکز بر فناوری اطلاعات برای کاربران غیر IT ممکن است کمتر بهینه یا انعطاف‌پذیر باشند.

فراتر از فناوری اطلاعات و خدمات مدیریت میز خدمت‌، بسیاری از فروشندگان ESM اکنون ماژول‌ها‌یی برای موفقیت مشتری‌، ارتباط از راه دور‌، منابع انسانی‌، حقوقی‌، مدیریت پرونده و مدیریت خدمات مالی ارائه می‌دهند. یکی از مزایای اصلی ESM امکان متحد کردن تلاشهای مدیریت خدمات در سراسر سازمان تحت یک بستر است. این تمرکز مقیاس‌پذیری و کارایی آسان‌تری را برای کاربران IT و تجاری فراهم می‌کند.

ویژگی‌ها‌ی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات

ابزارهای این گروه از انواع خدمات مدیریت شده فناوری اطلاعات پشتیبانی می‌کنند. نرم‌افزار برجسته ITSM شامل بیشتر یا همه این قابلیت‌ها‌ می‌شود:

  • مدیریت حوادث و مشکلات
  • فرایندها و رویه‌ها‌ی استاندارد برای مدیریت تغییر
  • پیکربندی و مدیریت موجودی/ دارایی‌، از جمله درخواست‌ها‌ی دسترسی به برنامه
  • پایگاه مدیریت دانش مسائل مشترک/ قطعنامه‌ها‌ی شناخته شده
  • کاتالوگ خدمات اطمینان از اینکه تیکت‌ها به متخصص مدیریت موضوع مناسب هدایت می‌شوند
  • روند توافق‌نامه سطح خدمات
  • مدیریت گردش کار تیکت‌، گهگاه شامل مدیریت پروژه
  • گزارش‌ها‌ و داشبورد‌ها‌ که عملکرد و ظرفیت کلیدی را نشان می‌دهد

ITSM در مقابل ITIL

ITSM اغلب با عنوان ITIL (کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات) همراه است یا از آن یاد می‌شود‌، اما این دو مورد یکسان نیستند.

ITIL به مجموعه‌ای یکپارچه از فرایندهای بهترین روش برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات به مشتریان و همسویی منابع IT با نیازهای تجاری مربوط می‌شود. اما این یک چارچوب راهنمایی بسیار خاص است که در انگلستان ساخته شده است و شامل توصیف فرآیند‌، عوامل موفقیت و معیارهای بسیار خاصی در یک سری اسناد است.

از طرف دیگر‌، ITSM اصطلاح عمومی‌تری است که حوزه وسیع ارائه خدمات فناوری اطلاعات به کاربران را توصیف می‌کند. پروژه‌ها‌ی ITSM معمولاً چارچوب ITIL را برای رهنمودهای خاص پیاده‌سازی می‌کنند‌، اما لازم نیست. چارچوب‌ها‌ی جایگزینی مانند Cobit‌، Lean Six Sigma‌، DevOps و سایر موارد وجود دارد.

ابزار ITSM در مقابل HELP DESK

از نقطه نظر محصول نرم‌افزاری‌، ابزارهای ITSM بر منطقه خاصی از آنچه بیشتر کاربران بعنوان میز راهنما تصور می‌کنند‌، تمرکز می‌کنند. در دنیای ITSM‌، این اغلب به عنوان میز خدمات شناخته می‌شود. تفاوت اصلی میان میزراهنما و میزخدمت به عنوان بخشی از اجرای ITSM این است که محصولات میز نرم‌افزار یا تیکتینگ، به طور معمول برای کاربران خارجی یک برنامه طراحی می‌شوند.

تمرکز محصولات میز خدمات بر روی ساده‌سازی ارائه خدمات در حوزه IT است. ابزارهای میز خدمات ITSM نیز عملکرد گسترده‌تری نسبت به ابزارهای استاندارد میز کمک دارند. به عنوان مثال‌، ابزارهای ITSM دارای قابلیت‌ها‌یی مانند مدیریت حادثه‌، مدیریت تغییر و پیکربندی و مدیریت دارایی نیز هستند. آنها همچنین برخی از قابلیتهای پیشگیرانه و نظارتی را دارند که برای پیش‌بینی مشکلات قبل از بروز آنها طراحی شده‌اند.

مقاله مرتبط: نرم افزار Help Desk چیست؟

برای مقایسه نرم‌افزار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، به چه مواردی دقت کنیم؟

هنگام مقایسه ابزارهای مختلف مدیریت خدمات فناوری اطلاعات‌، این جنبه‌ها‌ی محصولات را در نظر بگیرید:

  • فناوری اطلاعات در مقابل مدیریت خدمات سازمانی: آیا کسب و کار به یک پلتفرم مدیریت خدمات منحصرا برای فرآیندهای فناوری اطلاعات نیاز دارد یا باید در جای دیگری از کسب و کار نیز مورد استفاده قرار گیرد؟ بسیاری از فروشندگان پیشنهادات متناسب‌تری را برای ESM تهیه کرده‌اند‌. اما اگر سازمان فقط از آن در بخش IT استفاده کند‌، ممکن است از این قابلیت استفاده شود.

مدیریت خذمات فناوری اطلاعات

  • کاربرپسندی (ui): استفاده‌، یادگیری و مدیریت هر محصول چقدر آسان است؟ بسیاری از بازرسان ITSM کاربرپسند بودن یا قابلیت استفاده را به عنوان یک پیشرو یا موافق برای انواع ابزارها شناسایی می‌کنند. سهولت استفاده را برای هر دو کاربر عادی IT در سازمان خود و همچنین سایر کاربران در مشاغل خود و هر مشتری خارجی که با سیستم تعامل دارند را در نظر بگیرید.
  • قابلیت سفارشی‌سازی: این ابزار چقدر انعطاف‌پذیر برای فرآیندهای کسب و کار‌، گردش کار و شرایط تیکت شماست؟ سیستم‌ها‌ی ITSM می‌توانند از نظر ظرفیت مطلق برای شخصی‌سازی‌، از سهولت سفارشی‌سازی آنها و همچنین با افزایش به‌روزرسانی‌ها‌ی جدید سیستم‌، قدیمی ‌شوند. سیستم‌ها‌ی ITSM که می‌توانند به تعداد و دفعات زیاد سفارشی شوند‌، ممکن است در صورت بروزرسانی فروشنده نرم‌افزار‌، به تنظیمات منظم‌تری نیاز داشته باشند.
  • ادغام‌ها‌: ابزارهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات شما احتمالا نیاز به ادغام با بقیه نرم‌افزار‌ها‌ی فناوری کسب و کار شما دارند. ابزارهای ITSM به طور مکرر سیستم‌عامل‌ها‌ی توسعه نرم‌افزار‌، ابزارهای نظارت بر فناوری اطلاعات و ابزارهای دسترسی از راه دور را ادغام می‌کنند. هرچه یک ابزار یکپارچه‌سازی از پیش ساخته شده با بقیه نرم‌افزارهای شما داشته باشد‌، جریان کاری IT ساده‌تر می‌شود.

قیمت نرم‌افزارهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات

نرم‌افزارهای ITSM اغلب براساس تعداد نمایندگان یا کاربران با اعتبار ورود به سیستم قیمت‌گذاری می‌شوند. قیمت اشتراک ماهانه بسته به قابلیت‌ها‌ در حدود 20 تا 100 دلار است. اما قیمت اشتراک تنها یک جز از هزینه کلی است. سفارشی‌سازی‌، ادغام و پشتیبانی می‌تواند هزینه کلی را به طرز چشم‌گیری افزایش دهد.

منبع: گامادسک

  • محمدحسین خان محمدی
  • ۰
  • ۰

مدیریت دارایی در فناوری اطلاعات (که به عنوان ITAM نیز شناخته می‌شود) فرآیند اطمینان از شمارش اموال، استقرار، نگهداری و به‌روزرسانی دارایی‌های سازمان است. به زبان ساده، این اطمینان به شما داده می‌شود که موارد ارزشمند، ملموس و نامحسوس در سازمان شما ردیابی و استفاده می‌شود.

مدیریت دارایی گامادسک

دارایی در IT به چه معناست؟

به عنوان یک تعریف ساده، یک دارایی IT شامل ‌سخت‌افزار، سیستم‌های نرم‌افزاری یا اطلاعاتی است که سازمان ارزشمند است. در بخش IT Atlassian، مهمترین دارایی ما رایانه‌ها و مجوزهای نرم‌افزاری است که به ما در ساخت، فروش و پشتیبانی نرم‌افزار و سرورهایی که میزبان آنها هستیم، کمک می‌کند.

دارایی‌های IT، دارای یک دوره استفاده محدود هستند. برای این که هر سازمانی از حداکثر عمر دارایی خود استفاده کند، باید چرخه عمر دارایی IT را به طور فعالانه مدیریت کرد. هر سازمانی ممکن است مراحل منحصر به فردی از این چرخه عمر را تعریف کند، اما به طور کلی شامل برنامه‌ریزی، خرید، استقرار، نگهداری و بازنشستگی دارایی است. بخش مهمی‌ از مدیریت دارایی IT استفاده از فرآیند در تمام مراحل چرخه عمر برای درک کل هزینه مالکیت و بهینه‌سازی استفاده از دارایی‌ها است.

در گذشته، بخش فناوری اطلاعات سازمانها، قادر به کنترل داراییهای حوزه خود بودند. اکنون، عملکرد مدیریت دارایی یک سازمان فراتر از ‌سخت‌افزار و نرم‌افزار حوزه خود رفته است. نرم‌افزارهای پولی یا اشتراکی، انتظار کارمندان برای شخصی سازی ابزار یا نرم‌افزاری که با آنها کار می‌کنند، چالش‌های جدید مدیریت دارایی را ارائه می‌دهند. روش کار تیم‌های مدرن، مستلزم انعطاف پذیری تیم‌های IT و انطباق با روند مدیریت دارایی خود، جهت ایجاد بهترین تجارت می‌باشد.

همانطور که تیم‌های مختلف تلاش می‌کنند تا با ابزاری متناسب با نیازهای خودشان کار کنند، مدیریت دارایی حتی بخش مهمتری از استراتژی کلی سازمان است و اطلاعات به روز را برای کاهش خطرات و هزینه‌ها فراهم می‌کند. یک فرآیند مدیریت دارایی هنگام بهینه‌سازی بودجه‌ها، پشتیبانی از مدیریت چرخه عمر دارایی و تصمیماتی که کل سازمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یک منبع واحد از واقیعت‌ها را نشان می‌دهد.

همچنین تیم‌های خارج از بخش IT شروع به پذیرفتن مدیریت خدمات می‌کنند، مدیریت دارایی برای بخشهای مختلف یک شرکت یا سازمان، مهم شده است. حتی بسیاری سازمان‌ها از نرم‌افزار مدیریت دارایی برای مدیریت مواردی مانند ناوگان، بیمه و شرکت ساخت ابزارهای موسیقی، استفاده می‌کنند.

چرا مدیریت دارایی IT مهم است؟

تهیه یک منبع واحد از اطلاعات واقعی

هیچ شخص واحدی صاحب اموال داخل شرکت یا سازمان نیست و هیچ ابزار یا نرم‌افزاری وجود ندارد تا اطلاعات را جمع‌آوری و متمرکز کند که به طور طبیعی، هرج و مرج و عدم دقت را به دنبال دارد. تصمیم‌گیری آگاهانه دشوار است. حتی شرکت‌هایی وجود دارند که افراد فقط برای پیگیری دارایی‌های IT در آنها مشغول به کار می‌شوند که البته نرم‌افزارهای مخصوص باید این کار را انجام دهند.

بدون نیاز به صرف وقت و اهمیت مغز برای ردیابی مصنوعات، نظارت بر کاربرد و درک وابستگی‌ها، کارمندان فناوری اطلاعات می‌توانند تمرکز خود را بیشتر بر روی موارد مهم سازمان بگذارند. مدیریت دارایی نظم ایجاد می‌کند و منبع واحدی از حقیقت را برای تیم‌های فناوری اطلاعات، مدیریت و در نهایت کل سازمان‌ها ارائه می‌دهد.

بهبود در استفاده و از رده خارج کردن قدیمی‌ها

مدیریت دارایی اطلاعات را به روز می‌کند که سبب می‌شود تیم‌ها بدانند که کدام اموال، از رده خارح شده‌اند که این استفاده از اموال را بهبود می‌بخشد. با کمک به جلوگیری از خریدهای غیرضروری و کاهش هزینه‌های صدور مجوز و پشتیبانی، مبالغ بسیاری پس‌‌انداز می‌شود. کنترل بیشتر همچنین رعایت سیاست‌های امنیتی و قانونی را اعمال می‌کند و خطرات را کاهش می‌دهد. پیامدهای مثبت بر هزینه‌ها و بهره وری به نفع کل سازمان است.

امکان بهره‌وری

با تغییر شکل و دیجیتالی شدن در نحوه عملکرد سازمان‌ها، مدیریت دارایی مدرن فراتر از ردیابی لپ‌تاپ‌ها و موش‌ها است. تیم‌ها از اصول DevOps و SRE استقبال می‌کنند و برای اینکه بتوانند سریع عملکرد و خدمات جدید را بدون ایجاد خطر در قابلیت اطمینان به سرعت ارائه دهند، به فرایندها و ابزارهای مدیریت دارایی نیاز دارند.

گارتنر در گزارش Preparating Your IT Asset Management for 2020 خاطرنشان کرد که با توجه به افزایش اعتماد به سیستم عامل و خدمات زیرساختی، مدیریت موثر دارایی می‌تو‌اند سازمان‌ها را قادر به مدیریت مصرف “خدمات درخواستی” خود کند. با افزایش کنترل، دید و مسئولیت اختصاص داده شده، تیم‌ها می‌توانند از هزینه‌های غیر ضروری جلوگیری کنند

پشتیبانی از روشهای ITSM

مدیریت دارایی IT برای پشتیبانی از فرایندهای ITIL، از جمله مدیریت رخداد و مدیریت مشکلات بسیار حیاتی است. تیم IT، کل سازمان را قادر می‌سازد تا ابتکار عمل بیشتری داشته باشند. تیم‌ها می‌توانند با داشتن داده‌های مناسب در نوک انگشتان خود، با سرعت حرکت کنند و تأثیر تغییرات را قبل از وقوع پیش‌بینی کنند.

نرم‌افزار مدیریت دارایی IT

با افزایش اعتماد به نرم‌افزار، زیرساخت‌ها و خدمات سیستم‌عامل، یکی از موئلفه‌های کاهش هزینه‌ها، بهینه‌سازی هزینه‌های این خدمات است.

طبق تحقیقات گارتنر، بسیاری از سازمان‌ها می‌توانند هزینه‌های خود را با بهترین نرم‌افزارهای مدیریت دارایی، تا 30 درصد کاهش دهند. همچنین گارتنر می‌گوید، بهینه‌سازی این کارها به صورت دستی کار سختی است و این به دانش تخصصی نیاز دارد که البته مقیاس بندی هم نمی‌شود.

شرکتهای بزرگ، به ابزار SAM (نرم‌افزار مدیریت دارایی) نیاز دارند. یک ابزار SAM می‌تو‌اند فرآیندهای دستی را خودکار، تسریع و بهبود بخشد.

مدیریت دارایی با گامادسک

بدون صرف وقت زیاد برای جمع آوری اطلاعات سیستم‌ها شما می توانید با استفاده از امکان “اسکن خودکار تجهیزات” به راحتی و در کمترین زمان شناسنامه تجهیزات دستگاههای داخل شبکه خود را جمع آوری کنید. مزیت این روش علاوه بر ذخیره زمان و انرژی شما، دقت بالای جمع آوری اطلاعات می‌باشد.

همچنین این ویژگی گاما به شما گزارشی برای مقایسه اسکن‌های جدید با اسکن قبلی می‌دهد که به راحتی می‌توانید تغییرات شناسنامه‌ای اسکن‌های جدید با اسکن قبلی می‌دهد که به راحتی می‌توانید تغییرات شناسنامه‌ای تجهیزات خود را مدیریت نمایید. اسکن تجهیزات گاما بصورت هوشمند تغییرات را ازطریق “اعلانها ” به شما نمایش می‌دهد.

منبع: گامادسک

  • محمدحسین خان محمدی
  • ۰
  • ۰

 تصور کنید که با دوست خود به رستوران مورد علاقه خود می‌روید و پیش‌خدمت منوهای مختلفی به شما ارائه می‌دهد. خیلی زود به ذهن شما خطور می‌کند که ممکن است دوست شما چیزی بهتر از شما سفارش دهد فقط به این دلیل شما آن را ندید. (این حس ممکن است کوتاه مدت باشد و حتی از لحظات باهم بودن، لذت نبرید)

سرویس کاتالوگ

همین اصل در مورد کاتالوگ خدمات نیز صدق می‌کند. اگر اطلاعات مربوط به ارائه خدمات شما به مشتریانی که ارائه می‌دهید با مشتریان دیگر متفاوت باشد، مشتریان خوشحال نخواهند شد.

در ITSM‌، فهرست خدمات، یکی از مهمترین عناصر است (با این وجود اغلب نادیده گرفته می‌شود) در حالی که بیشتر ارائه‌دهندگان خدمات تمایل به سرمایه‌گذاری در ابزارهای تیکتینگ برای درخواست‌ها‌، حوادث‌، مشکلات و تغییرات را دارند‌، شما می‌توانید کاتالوگ را به عنوان یک مرجع در نظر بگیرید. جالب است که بدانید‌، کاتالوگ‌ها زمانی ارزش بیشتری دارند که شما خدمات خود را ابتدا شناسایی کرده و سپس توصیف کنید که مشتریان بتوانند از آن استفاده کنند.

مقاله مرتبط: ITSM چیست؟

در این مقاله ما:

  • فهرست خدمات و مزایای آن را تعریف می‌کنیم
  • تفاوت کاتالوگ خدمات کسب و کار و کاتالوگ خدمات فنی را توضیح می‌دهیم
  • بهترین روش‌ها را برای ایجاد و نگهداری کاتالوگ‌های خدمات ارائه می‌دهیم

کاتالوگ خدمات چیست؟

کاتالوگ خدمات، اطلاعات کلیه سرویس‌هایی را که در حال حاضر به مشتریان ارائه می‌دهید‌، نگهداری می‌کند. نمونه کارها یا خدمات شما باید شامل سرویس کاتالوگ شما باشد. یک سند‌، یک پورتال آنلاین‌، یک تجربه خرید موفق، وب‌سایت یا سایر اشکال، همه می‌توانند کاتالوگ خدمات شما را تشکیل دهند.

کاتالوگ خدمات ممکن است در یک مقطع زمانی، اضافه یا غیرضروری باشد. زیرا اولین مشکل ممکن است این باشد که شما در تلاش برای تعریف خدمات خود هستید.

در واقع‌، کاتالوگ‌های خدمات ارزش و مزایای فوق‌العاده‌ای دارند. هنگامی‌ که مشتری می‌داند چه انتظاری از خدمات شما دارد‌، رضایت او را در پی خواهد داشت. عکس این را در نظر بگیرید: اگر مشتری فکر کند شما X را ارائه می‌دهید اما واقعا در عمل Y کار می‌کنید‌، مشتری خوشحال نخواهد شد.

کاتالوگ خدمات همچنین می‌تواند به شما کمک کند زمینه‌هایی برای خدمات شخصی را شناسایی کنید‌، که به سرعت تبدیل به بهترین روش ITSM می‌شود و رضایت مشتری را ارتقا می‌دهد. در داخل سازمان نیز کاتالوگ‌های خدمات میزان کار و انتظارات کاری را برای کل شرکت روشن می‌کنند: مشتریان ما چه کسانی هستند؟ فرآیندهای ما چیست؟ وقتی مشکلی با سرویس خاصی روبرو می‌شود‌، چگونه و در کجا افزایش می‌یابد؟ بهترین کاتالوگ‌های خدمات، به همه این سئوالات پاسخ می‌دهند.

توجه داشته باشید که تمام جزئیات مربوط به یک سرویس‌، مانند مشخصات فنی‌، پیشنهادات‌، SLA و هزینه‌ها‌، ممکن است در مورد هر نوع مشتری اعمال نشود. از آنجا که کاتالوگ خدمات شما گسترده است و به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد‌، رعایت دو بخش متفاوت در کاتالوگ خدمات می‌تواند نیازها و اطلاعات مربوط به ذینفعان را مشخص کند. این دو بخش در کاتالوگ خدمات بازرگانی و کاتالوگ خدمات فنی گنجانده شده است.

مقاله مرتبط: تقاوت‌های SLA ،SLO و SLI در چیست؟

ضروری است که ارائه‌دهنده خدمات، منبع واحدی از اطلاعات ثابت را که کاتالوگ مرجع آن است‌، نگهداری کند. اطلاعات خدمات باید به طور مناسب برای حمایت از مشارکت سهامداران و ارائه خدمات دقیق باشد و شما باید یک تلاش هماهنگ داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که کاتالوگ مرتبا به روز می‌شود تا محصولات و خدمات جدید‌ را با خدمات و محصولات قدیمی، جایگزین شوند.

تعریف کاتالوگ خدمات تجاری

کاتالوگ خدمات تجاری، نمای کاتالوگ خدمات است که با کاربران و مشتریان به اشتراک گذاشته می‌شود. بدون ارائه کاتالوگ خدمات تجاری‌، ارائه دهنده خدمات در بیان اینکه چه محصولات و یا خدماتی را ارائه می‌دهد، مشکل دارد. بنابراین‌، به دلیل محدود بودن اطلاعات ارائه شده‌، مصرف کننده در انتخاب خدمات خود، دچار گمراهی می‌شود.

هرچه خدمات روشن‌تر باشد‌، مشتری با سرعت بیشتری می‌تواند به یک سرویس دسترسی پیدا کند و احتمال اینکه رضایت مشتری را داشته باشید، بیشتر است. کاتالوگ خدمات تجاری شامل اطلاعاتی درباره خدمات مستقیما مصرف شده توسط کاربران و همچنین ارتباط با نقش و فرآیندهای کاربر است. این دسته از ذینفعان به اطلاعات مربوط به مصرف خدمات علاقه‌مند هستند.

این علاقه‌ها در کاتالوگ خدمات بازرگانی شامل موارد زیر است:

  • اطلاعات کاربر. مانند درخواست و ارائه خدمات
  • اطلاعات مشتری. مانند توصیف خدمات‌، سطح خدمات و هزینه‌های مالی

در اینجا انواع اطلاعاتی وجود دارد که در کاتالوگ خدمات تجاری قابل مشاهده است:

  • نام سرویس. نامی‌که ارائه دهنده خدمات و مصرف کننده خدمات به آن سرویس ارجاع می‌دهند
  • شرح خدمات. خلاصه‌ای از آنچه این سرویس انجام می‌دهد و نتایج آن به مشتری کمک می‌کند تا به آنها دست یابد
  • نوع / دسته خدمات. نحوه طبقه‌بندی سرویس بر اساس پیشنهادات ارائه دهنده خدمات
  • سطح خدمات. اهداف عملکرد پیش‌بینی شده ارائه دهنده که قصد دستیابی به آنها را دارد
  • هزینه خدمات. هزینه پیش‌بینی شده برای مصرف کننده برای دسترسی / استفاده از خدمات
  • ساعت خدمات. دوره‌های زمانی که ارائه دهنده خدمات می‌تواند خدمات را ارائه دهد
  • پشتیبانی خدمات. چگونه مصرف‌کننده می‌تواند از ارائه دهنده خدمات انتظار داشته باشد تا هرگونه خدمات مربوط به خدمات‌، از قبیل درخواست‌ها یا حوادث را برطرف کند.

تعریف کاتالوگ خدمات فنی

کاتالوگ خدمات فنی (که بعضا به عنوان “نمای کاتالوگ خدمات پشتیبانی” شناخته می‌شود) حاوی اطلاعات مربوط به ارائه دهنده خدمات در مورد تحویل و پشتیبانی سرویس برای تأمین نیازهای مشتریان است. این شامل اطلاعات فنی‌، امنیتی و فرایندی برای استفاده در ارائه خدمات است که به مصرف کنندگان خدمات، ارتباطی ندارد.

سرویس کاتالوگ

اطلاعات موجود در فهرست خدمات فنی شامل موارد زیر است‌، اما مطمئناً محدود نمی‌شود:

  • خدمات پشتیبانی. خدمات تجاری و فنی که خدمات یا محصول اصلی را پشتیبانی می‌کنند
  • مشتری خدمات. مشتریانی که در حال حاضر این سرویس را مصرف می‌کنند
  • صاحب خدمات شخص / واحد تجاری که مسئولیت خدمات به وی محول شده است‌، مانند مالک محصول یا مدیر محصول
  • اولویت خدمات. اهمیت خدمات در مقایسه با سایر خدمات که توسط سازمان از نظر درآمد و طبقه بندی مشتری تعیین می‌شود
  • تشدید خدمات. چگونه سرویس توسط سطوح مختلف تیم‌های فنی پشتیبانی می‌شود و چگونه مسائل از یک تیم به تیم دیگر منتقل می‌شود
  • رتبه‌بندی امنیتی. ارزش امنیت اطلاعاتی که محصول یا خدمات با آنها کار می‌کند

نحوه ایجاد کاتالوگ خدمات

هر دو نوع نمایش کاتالوگ خدمات، در مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، مهم هستند. هم ارائه‌دهنده خدمات و هم مصرف‌کننده، بخش‌های زیادی برای بدست آوردن اطلاعات از کاتالوگ خدمات دارند. خصوصا در صورت موجود بودن و مفید بودن اطلاعات. با این 5 مرحله، آماده ساختن یک سرویس کاتالوگ خدماتی شوید:

  1. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات موجود در نمای کاتالوگ مربوط به ذینفعان آن است.
  2. کاتالوگ را به اشکال مختلف به ازای تنظیمات مشتری و ارائه دهنده خدمات ارائه دهید. (ممکن است یک برنامه تلفن‌همراه برای برخی از شرکت‌ها مفید باشد‌، در حالی که یک سند دقیق یا پورتال آنلاین برای دیگران مناسب تر است.)
  3. از ایجاد کاتالوگ خدمات جداگانه یا در سیستم‌های مختلف فناوری خودداری کنید. زیرا این امر منجر به تفکیک‌، تنوع و پیچیدگی می‌شود.
  4. برای تغییر‌، به روزرسانی و گزینه‌های قدیمی‌، مرتبا فهرست را مرور و آپدیت کنید.
  5. تعاملات منظم بین ارائه‌دهندگان خدمات و مصرف‌کنندگان را در نماهای مختلف کاتالوگ خدمات، برنامه‌ریزی کنید.

منبع: گامادسک

  • محمدحسین خان محمدی
  • ۰
  • ۰

استفاده از چارچوبهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) در سازمان IT، کاملا معمول است. واقعیت این است که به قدری رقابیت به این دو چارچوب ITIL و COBIT تنگاتنگ است که اگر فقط از یکی از آنها استفاده کنید، مزایای زیادی را از دست نمی‌دهید.

چارچوب itil و cobit

در حقیقت‌، اکثریت ساختارهای موجود در زمینه ITSM با بهترین چارچوب‌هایی که برای همزیستی با ویژگی‌ها و قابلیت‌های مکمل طراحی شده‌اند‌، ایجاد می‌شوند. دو مورد از این موارد COBIT 2019 و ITIL® 4 هستند.

  • ITIL محبوب‌ترین چارچوب در سراسر جهان برای مدیریت خدمات است.
  • COBIT در سطح جهانی، هم برای حاکمیت شرکت و هم برای مدیریت فناوری اطلاعات شناخته شده است.

هر چارچوب به خودی خود در ارائه حاکمیت سفارشی بعلاوه ارائه مدیریت خدمات با کیفیت، بسیار موفق است. با این وجود‌، وقتی COBIT و ITIL با هم یکی شوند‌، توانایی افزایش چشمگیر ارزش را دارند‌، نه فقط برای مشتری‌، بلکه برای کل شرکت و شرکای آن.

اما سوالی که پیش می‌آید اینجاست که تفاوت COBIT و ITIL چیست و چگونه می‌توان آنها را به بهترین وجه استفاده کرد؟

چارچوب cobit

اصول COBIT

COBIT که توسط ISACA توسعه یافته است، یک چارچوب مدیریت فناوری اطلاعات است که برای کمک به مشاغل برای سازماندهی، توسعه و اجرای استراتژی‌های مربوط به حاکمیت و مدیریت اطلاعات طراحی شده است و به موارد زیر کمک می‌کند:

  • کاهش هزینه‌ها
  • ایجاد و حفظ استانداردهای حفظ حریم خصوصی
  • به فرآیندهای کلی فناوری اطلاعات در شرکت ساختار و نظارت دهید.
 

از زمان معرفی COBIT 5 در سال 2012‌، چشم‌انداز فناوری اطلاعات به طرز چشمگیری تغییر کرده است. در کنار آن‌، نیاز شرکت‌ها به سمت مدیریت ریسک‌ها و تأمین دارایی‌ها رفته است. COBIT 2019 برای رفع چالش‌های موجود در فضای تکامل یافته فناوری با ویژگی‌ها و خدمات اضافی ایجاد شده است که به سازمان‌ها امکان می‌دهد از استراتژی‌های مدیریت ریسک خود اطمینان داشته باشند.

چارچوب COBIT 2019، بر اساس شش اصل مهم برای یک سیستم حاکمیت، مناسب است:

  1. ارزش سهامداران را فراهم کنید. سیستم حاکمیت باید نیازهای ذینفعان را برآورده کند و با ایجاد توازن بین منابع‌، منافع و خطرات‌، برای ایجاد استراتژی عملی، ارزش ایجاد کند.
  2. رویکرد کلی نگر. این سیستم باید چندین موئلفه داشته باشد؛ چه از نوع یکسان باشد و یا از انواع مختلف‌، که به طور کلی با هم کار کنند.
  3. پویا. اگر یک یا چند عامل طراحی تغییر کند‌، باید تأثیر آن را بر روی سیستم EGIT را در نظر بگیرید.
  4. حاکمیت متمایز از مدیریت. سیستم حاکمیت‌، از جمله ساختارها و فعالیتهای آن‌، با ساختارها و فعالیتهای مدیریتی متفاوت است.
  5. متناسب با نیازهای سازمانی. این سیستم از فاکتورهای طراحی برای سفارشی سازی و اولویت بندی اجزای سیستم حاکمیت به شرکت بهره می‌برد.
  6. قابلیت End-to-endحاکمیت کلیه عملکردهای شرکت را شامل می‌شود‌، از جمله کلیه اطلاعات و فناوری که شرکت از آن استفاده می‌کند.

اصول ITIL

ITIL یک چارچوب شناخته شده جهانی برای مدیریت خدمات است که به شرکتها جهت استفاده از IT برای توسعه، تحول و تغییر کاربری هدایت می‌کند. آخرین نسخه ITIL یعنی نسخه 4، راهنمایی‌های لازم برای سازمان‌ها را فراهم می‌کند تا نه تنها به چالش‌های جدید مدیریت خدمات بپردازند‌، بلکه از فن‌آوری‌های مختلف مثل فضای ابری، تحول دیجیتال و… استفاده کنند.

پیشرفت‌های قابل توجه ITIL نسبت به نسخه‌های پیشین شامل:

  • سیستم ارزش خدمات ITIL (SVS)
  • مدل چهار بعدی

سیستم ارزش خدمات ITIL

سیستم ارزش خدمات ITIL یک مدل عملیاتی را برای ایجاد‌، تحویل و بهبود مستمر خدمات ارائه می‌دهد. این همچنین یک طرح کلی برای شرکت‌ها را فراهم می‌کند تا درک کنند چگونه فعالیت‌های سازمانی می‌توانند با هم کار کنند. اجزای اصلی ITIL SVS عبارتند از:

  • زنجیره ارزش خدمات ITIL
  • تمرینات ITIL
  • اصول راهنمای ITIL
  • حاکمیت
  • پیشرفت متداوم

ITIL چهار بعدی

از طرف دیگر‌، قابلیت چهار بعد‌، تمرکز متعادل بر ITIL SVS را از طریق یک رویکرد جامع توصیف می‌کند. چهار بعد عبارتند از:

  • سازمانها و افراد
  • اطلاعات و فناوری
  • شرکا و تأمین کنندگان
  • جریانها و فرایندهای ارزشی

جزئیات بیشتری از این 4 بعد را در تصویر زیر مشاهده نمایید:

itil چهار بعدی

آیا COBIT و ITIL می‌توانند با هم کار کنند؟

از بسیاری جهات‌، COBIT “چه” را ارائه می‌دهد و ITIL “چگونه” را نشان می‌دهد. در به‌روزرسانی‌های اخیر، آنها فقط به مکمل شدن یکدیگر نیاز دارند. هر دو چارچوب بر چگونگی تبدیل خواسته‌های ذینفعان به پیاده‌سازی آنها متمرکز هستند. بیایید به چند نمونه نگاه کنیم که چگونه می‌شود COBIT و ITIL مکمل یکدیگر باشند.

 

ITIL 4 تمرکز بیشتری بر حاکمیت نسبت به نسخه‌های قبلی خود دارد که بخشی در SVS کاملا به آن اختصاص یافته است. این به شرکتها کمک می‌کند تا به روشنی درک کنند که COBIT چگونه و از کجا می‌تواند در این استراتژی جا بیفتد. ITIL 4 همچنین در مورد چگونگی انجام چندین فرایند COBIT مشاوره مفصلی ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، ITIL ساختار و فرایندی را برای انجام صحیح این عمل مشخص می‌کند.

برای کمک به سازمان‌ها در رفع نیازهای ذینفعان‌، COBIT 2019 از هدف استفاده می‌کند. یک آبشار بصری که از طرف ذینفعان به سمت اهداف شرکت سرازیر می‌شود. این مکانیزم اثربخشی ITIL را افزایش می‌دهد و همچنین از خدمات مدیریت پشتیبانی می‌کند:

  • اولویت‌بندی بهبود یافته ITSM
  • شناسایی فعالیتهای کلیدی ITSM
  • پیشنهادات بهبود یافته با پیوند دادن آنها به اهداف سازمانی مشخص

این ساختار همچنین می‌تواند به سازمان‌هایی که از ITIL استفاده می‌کنند کمک کند تا ارزش واقعی خود را از قابلیت‌های IT خود دریافت کنند و در عین حال به آنها در جلوگیری از خطرات کمک کند.

به طور کلی‌، شما به راحتی می‌توانید:

  1. از COBIT 2019 برای ایجاد اهداف مدیریت سازمانی و حاکمیت مستقیما از نیاز ذینفعان استفاده کنید.
  2. از ITIL 4 برای هدایت این نیازهای خاص از طریق سیستم ارزش خدمات منحصر به فرد خود، استفاده کنید.

COBIT و ITIL هر دو سیستم معروفی هستند که برای حاکمیت در مدیریت خدمات فناوری اطلاعات استفاده می‌شوند. این چارچوب‌های فناوری اطلاعات با استفاده از هم‌، به طور جزئی و یا کلی‌، راهنمایی برای مدیریت موثر خدمات فناوری اطلاعات را ارائه می‌دهند.

 

منبع: گامادسک

  • محمدحسین خان محمدی