استفاده از چارچوبهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) در سازمان IT، کاملا معمول است. واقعیت این است که به قدری رقابیت به این دو چارچوب ITIL و COBIT تنگاتنگ است که اگر فقط از یکی از آنها استفاده کنید، مزایای زیادی را از دست نمیدهید.
در حقیقت، اکثریت ساختارهای موجود در زمینه ITSM با بهترین چارچوبهایی که برای همزیستی با ویژگیها و قابلیتهای مکمل طراحی شدهاند، ایجاد میشوند. دو مورد از این موارد COBIT 2019 و ITIL® 4 هستند.
- ITIL محبوبترین چارچوب در سراسر جهان برای مدیریت خدمات است.
- COBIT در سطح جهانی، هم برای حاکمیت شرکت و هم برای مدیریت فناوری اطلاعات شناخته شده است.
هر چارچوب به خودی خود در ارائه حاکمیت سفارشی بعلاوه ارائه مدیریت خدمات با کیفیت، بسیار موفق است. با این وجود، وقتی COBIT و ITIL با هم یکی شوند، توانایی افزایش چشمگیر ارزش را دارند، نه فقط برای مشتری، بلکه برای کل شرکت و شرکای آن.
اما سوالی که پیش میآید اینجاست که تفاوت COBIT و ITIL چیست و چگونه میتوان آنها را به بهترین وجه استفاده کرد؟
اصول COBIT
COBIT که توسط ISACA توسعه یافته است، یک چارچوب مدیریت فناوری اطلاعات است که برای کمک به مشاغل برای سازماندهی، توسعه و اجرای استراتژیهای مربوط به حاکمیت و مدیریت اطلاعات طراحی شده است و به موارد زیر کمک میکند:
- کاهش هزینهها
- ایجاد و حفظ استانداردهای حفظ حریم خصوصی
- به فرآیندهای کلی فناوری اطلاعات در شرکت ساختار و نظارت دهید.
از زمان معرفی COBIT 5 در سال 2012، چشمانداز فناوری اطلاعات به طرز چشمگیری تغییر کرده است. در کنار آن، نیاز شرکتها به سمت مدیریت ریسکها و تأمین داراییها رفته است. COBIT 2019 برای رفع چالشهای موجود در فضای تکامل یافته فناوری با ویژگیها و خدمات اضافی ایجاد شده است که به سازمانها امکان میدهد از استراتژیهای مدیریت ریسک خود اطمینان داشته باشند.
چارچوب COBIT 2019، بر اساس شش اصل مهم برای یک سیستم حاکمیت، مناسب است:
- ارزش سهامداران را فراهم کنید. سیستم حاکمیت باید نیازهای ذینفعان را برآورده کند و با ایجاد توازن بین منابع، منافع و خطرات، برای ایجاد استراتژی عملی، ارزش ایجاد کند.
- رویکرد کلی نگر. این سیستم باید چندین موئلفه داشته باشد؛ چه از نوع یکسان باشد و یا از انواع مختلف، که به طور کلی با هم کار کنند.
- پویا. اگر یک یا چند عامل طراحی تغییر کند، باید تأثیر آن را بر روی سیستم EGIT را در نظر بگیرید.
- حاکمیت متمایز از مدیریت. سیستم حاکمیت، از جمله ساختارها و فعالیتهای آن، با ساختارها و فعالیتهای مدیریتی متفاوت است.
- متناسب با نیازهای سازمانی. این سیستم از فاکتورهای طراحی برای سفارشی سازی و اولویت بندی اجزای سیستم حاکمیت به شرکت بهره میبرد.
- قابلیت End-to-end. حاکمیت کلیه عملکردهای شرکت را شامل میشود، از جمله کلیه اطلاعات و فناوری که شرکت از آن استفاده میکند.
اصول ITIL
ITIL یک چارچوب شناخته شده جهانی برای مدیریت خدمات است که به شرکتها جهت استفاده از IT برای توسعه، تحول و تغییر کاربری هدایت میکند. آخرین نسخه ITIL یعنی نسخه 4، راهنماییهای لازم برای سازمانها را فراهم میکند تا نه تنها به چالشهای جدید مدیریت خدمات بپردازند، بلکه از فنآوریهای مختلف مثل فضای ابری، تحول دیجیتال و… استفاده کنند.
پیشرفتهای قابل توجه ITIL نسبت به نسخههای پیشین شامل:
- سیستم ارزش خدمات ITIL (SVS)
- مدل چهار بعدی
سیستم ارزش خدمات ITIL
سیستم ارزش خدمات ITIL یک مدل عملیاتی را برای ایجاد، تحویل و بهبود مستمر خدمات ارائه میدهد. این همچنین یک طرح کلی برای شرکتها را فراهم میکند تا درک کنند چگونه فعالیتهای سازمانی میتوانند با هم کار کنند. اجزای اصلی ITIL SVS عبارتند از:
- زنجیره ارزش خدمات ITIL
- تمرینات ITIL
- اصول راهنمای ITIL
- حاکمیت
- پیشرفت متداوم
ITIL چهار بعدی
از طرف دیگر، قابلیت چهار بعد، تمرکز متعادل بر ITIL SVS را از طریق یک رویکرد جامع توصیف میکند. چهار بعد عبارتند از:
- سازمانها و افراد
- اطلاعات و فناوری
- شرکا و تأمین کنندگان
- جریانها و فرایندهای ارزشی
جزئیات بیشتری از این 4 بعد را در تصویر زیر مشاهده نمایید:
آیا COBIT و ITIL میتوانند با هم کار کنند؟
از بسیاری جهات، COBIT “چه” را ارائه میدهد و ITIL “چگونه” را نشان میدهد. در بهروزرسانیهای اخیر، آنها فقط به مکمل شدن یکدیگر نیاز دارند. هر دو چارچوب بر چگونگی تبدیل خواستههای ذینفعان به پیادهسازی آنها متمرکز هستند. بیایید به چند نمونه نگاه کنیم که چگونه میشود COBIT و ITIL مکمل یکدیگر باشند.
ITIL 4 تمرکز بیشتری بر حاکمیت نسبت به نسخههای قبلی خود دارد که بخشی در SVS کاملا به آن اختصاص یافته است. این به شرکتها کمک میکند تا به روشنی درک کنند که COBIT چگونه و از کجا میتواند در این استراتژی جا بیفتد. ITIL 4 همچنین در مورد چگونگی انجام چندین فرایند COBIT مشاوره مفصلی ارائه میدهد. به عنوان مثال، ITIL ساختار و فرایندی را برای انجام صحیح این عمل مشخص میکند.
برای کمک به سازمانها در رفع نیازهای ذینفعان، COBIT 2019 از هدف استفاده میکند. یک آبشار بصری که از طرف ذینفعان به سمت اهداف شرکت سرازیر میشود. این مکانیزم اثربخشی ITIL را افزایش میدهد و همچنین از خدمات مدیریت پشتیبانی میکند:
- اولویتبندی بهبود یافته ITSM
- شناسایی فعالیتهای کلیدی ITSM
- پیشنهادات بهبود یافته با پیوند دادن آنها به اهداف سازمانی مشخص
این ساختار همچنین میتواند به سازمانهایی که از ITIL استفاده میکنند کمک کند تا ارزش واقعی خود را از قابلیتهای IT خود دریافت کنند و در عین حال به آنها در جلوگیری از خطرات کمک کند.
به طور کلی، شما به راحتی میتوانید:
- از COBIT 2019 برای ایجاد اهداف مدیریت سازمانی و حاکمیت مستقیما از نیاز ذینفعان استفاده کنید.
- از ITIL 4 برای هدایت این نیازهای خاص از طریق سیستم ارزش خدمات منحصر به فرد خود، استفاده کنید.
COBIT و ITIL هر دو سیستم معروفی هستند که برای حاکمیت در مدیریت خدمات فناوری اطلاعات استفاده میشوند. این چارچوبهای فناوری اطلاعات با استفاده از هم، به طور جزئی و یا کلی، راهنمایی برای مدیریت موثر خدمات فناوری اطلاعات را ارائه میدهند.
منبع: گامادسک