اخبار شرکت گامادسک (Help Desk)

اراده دهنده خدمات هلپ‌دسک

اخبار شرکت گامادسک (Help Desk)

اراده دهنده خدمات هلپ‌دسک

در اوایل سال 1389 بانک رفاه که یکی از مشتریان داده پردازی بود، در مورد سامانه گاما آگاه شده بود، از اینرو خواهان به کار گیری گاما برای مدیریت درخواستهای IT خود در سطح شعبه استفاده کند. با این که سامانه صرفا یک Ticketing بود و بخش تجهیزات، شناسنامه تجهیزات، و انبار قطعات هنوز در گاما ایجاد نشده بود، با توجه به تیم توانمندی که در اختیار داشتیم، به سرعت این بخشها را توسعه دادیم. خوشبختانه بانک رفاه هم اکنون یکی از مشتریان فعال و خوب ما در زمینه استفاده از گاما می‌باشد.

این ایده که نرم‌افزار مدیریت درخواستی که برای خودمان و رفع مشکل خودمان تولید کرده بودیم، توانسته بود در یکی از بانکهای کشور آن هم در سراسر کشور و در سطح شعب راه‌اندازی گردد، انرژی دوچندانی به ما برای ادامه راه داد. البته در این راه پر پیچ و خم حتما اشتباهاتی هم داشته‌ایم و ایمان داریم که مسیر کارآفرینی بجز پیمودن این راه دشوار اما زیبا نیست. در این مسیر است که ما رشد می‌کنیم و اعتقاد داریم که این هنوز اول راه است…

  • ۰
  • ۰

Business Plan چیست؟

business plan یا طرح کسب و کار، سندی مکتوب است که به تفصیل شرح می‌دهد چگونه یک کسب و کار (معمولاً یک شرکت نوپا) اهداف خود را تعریف می‌کند و دستیابی به اهداف خود را چگونه انجام می‌دهد. یک طرح کسب و کار، نقشه راه کتبی شرکت را از نقطه نظر بازاریابی‌، مالی و عملیاتی ترسیم می‌کند.

بیزینس پلن

طرح کسب و کار، اسناد مهمی‌هستند که قبل از ایجاد سابقه اثبات شده توسط یک شرکت‌، برای جذب سرمایه استفاده می‌شوند. آنها همچنین یک روش خوب برای شرکت‌ها هستند تا بتوانند اهداف خود را ادامه دهند.

اگرچه به ویژه برای مشاغل جدید بسیار مفید هستند‌، اما هر شرکتی باید یک طرح کسب و کار داشته باشد. در حالت ایده‌آل‌، این طرح به صورت دوره‌ای بررسی و بروز می‌شود تا ببیند آیا اهداف برآورده شده‌اند یا تغییر و تحول یافته‌اند. گاهی اوقات‌، یک طرح جدید برای یک کسب و کار ایجاد می‌شود که تصمیم گرفته است به یک مسیر جدید حرکت کند.

نکات کلیدی بیزینس پلن

  • برنامه کسب و کار سندی مکتوب است که فعالیتهای اصلی شرکت‌، اهداف و چگونگی برنامه ریزی آن برای دستیابی به اهداف را توصیف می‌کند.
  • شرکت‌های نوپا از طرح‌های کسب و کار برای خارج شدن از کشور خود و جذب سرمایه گذاران خارجی استفاده می‌کنند.
  • ممکن است مشاغل با یک طرح کسب و کار طولانی تر یا یک برنامه کسب و کار ناب کوتاه تر برای شروع کار ارائه دهند.
  • برنامه‌های خوب کسب و کار باید شامل خلاصه ای از مراحل اجرایی‌، محصولات و خدمات‌، استراتژی و تحلیل بازاریابی‌، برنامه ریزی مالی و بودجه باشد.

درک طرح کسب و کار

طرح کسب و کار یک سند اساسی است که لازم است هر کسب و کار نوپایی قبل از شروع فعالیت، این طرح را داشته باشد. در واقع بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، قبل از بررسی سرمایه برای مشاغل جدید‌، پیش شرط نوشتن یک برنامه کسب و کار مناسب هستند. فعالیت بدون برنامه کسب و کار، معمولاً کار خوبی نیست. در حقیقت‌، تعداد بسیار کمی ‌از شرکت‌ها قادر به دوام بسیار طولانی بدون یک طرح کسب و کار هستند. ایجاد و پایبندی به یک طرح کسب و کار خوب قطعاً فواید بیشتری دارد (از جمله اینکه می‌توانید از طریق ایده‌ها بدون اینکه پول زیادی خرج کنید، فکر کنید و در نهایت‌، ضرر نکنید).

یک برنامه کسب و کار خوب باید تمام هزینه‌های پیش‌بینی شده و مشکلات احتمالی هر تصمیمی ‌را که یک شرکت می‌گیرد‌، مشخص کند. برنامه‌های کسب و کار‌، حتی در میان رقبا در همان صنعت‌، به ندرت یکسان هستند. اما همه آنها دارای عناصر اساسی یکسانی هستند‌، از جمله خلاصه‌ و شرح مفصلی از کسب و کار، خدمات و محصولات آن. همچنین بیان می‌کند که شرکت چگونه می‌خواهد به اهداف خود برسد. این طرح باید حداقل شامل نمای کلی از صنعتی باشد که کسب و کارتان، بخشی از آن خواهد بود و اینکه چگونه خود را از رقبای بالقوه خود متمایز می‌کند.

نکته: اگرچه ارائه هرچه بیشتر جزئیات ایده خوبی است‌، اما اطمینان از مختصر بودن طرح نیز مهم است تا خواننده، فهم کاملی از طرح داشته باشد.

عناصر یک طرح کسب و کار

مدت زمانی که برای طراحی یک کسب و کار صرف می‌شود، با یک کسب و کار دیگر، متفاوت است. تمام اطلاعات باید در یک سند 15 تا 20 صفحه‌ای گنجانده شود. اگر عناصر اساسی و زیادی در برنامه کسب و کار وجود داشته باشد که فضای زیادی را اشغال می‌کنند (مانند درخواست‌های ثبت اختراع)، باید در برنامه اصلی به آنها ارجاع داده شود و به عنوان ضمیمه وارد شوند.

همانطور که در بالا ذکر شد‌، هیچ دو طرح کسب و کار یکسان نیستند. اما همه آنها عناصر یکسانی دارند. در زیر برخی از قسمتهای مشترک و کلیدی یک طرح کسب و کار آورده شده است:

  • خلاصه اجرایی: این بخش شرکت را تشریح می‌کند و شامل بیانیه مأموریت همراه با هرگونه اطلاعات در مورد رهبری شرکت‌، کارمندان‌، عملیات و محل آن است.
  • محصولات و خدمات: در اینجا‌، این شرکت می‌تواند محصولات و خدماتی را که ارائه می‌دهد‌، شرح دهد و همچنین ممکن است شامل قیمت گذاری‌، طول عمر محصول و مزایای مصرف کننده باشد. از دیگر عواملی که ممکن است وارد این بخش شود، فرآیندهای تولید‌، حق ثبت اختراعات شرکت و همچنین فناوری انحصاری است. هر گونه اطلاعات در مورد تحقیق و توسعه نیز می‌تواند در اینجا قرار گیرد.
  • تجزیه و تحلیل بازار: یک شرکت، به یک صنعت و همچنین بازار هدف خود نیاز دارد. در این طرح باید مشخص شود که این رقابت با کیست و این رقیب، نقاط قوت و ضعف چیست. همچنین باید میزان تقاضای مصرفی مورد انتظار برای آنچه بنگاه‌های اقتصادی به فروش می‌رسانند و حتی به دست آوردن سهم بازار، مشخص نمود.

بیزینس پلن

  • استراتژی بازاریابی: این بدان معنی است که یک کانال توزیع روشن باید مشخص شود. همچنین برنامه‌های تبلیغاتی و بازاریابی و اینکه این کمپین‌ها از طریق چه نوع رسانه‌ای وجود خواهند داشت را بیان می‌کند.
  • برنامه‌ریزی مالی: برای جذب طرفی که برنامه کسب و کار را می‌خواند‌، شرکت باید برنامه‌ریزی مالی و پیش‌بینی‌های آینده خود را ارائه دهد. صورتهای مالی‌، ترازنامه و سایر اطلاعات مالی ممکن است برای مشاغل از قبل تأسیس شده گنجانده شود. در عوض مشاغل جدید شامل اهداف و برآوردهای چند سال اول تجارت و سرمایه‌گذاران بالقوه خواهد بود.
  • بودجه: هر شرکتی نیاز به در نظر گرفتن بودجه دارد. این شامل هزینه‌های مربوط به کارکنان‌، توسعه‌، تولید‌، بازاریابی و سایر هزینه‌های مربوط به کسب و کار است.

انواع برنامه‌های کسب و کار

برنامه‌های کسب و کار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا اهداف خود را شناسایی کرده و در مسیر خود قرار گیرند. آنها می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا خودشان را راه‌اندازی و مدیریت کنند و بعد از راه‌اندازی این طرح‌ها، طرح‌ها هستند که به رشد آنها کمک کنند. آنها همچنین به عنوان وسیله‌ای برای جلب مردم در کار و سرمایه گذاری در این کسب و کار عمل می‌کنند.

اگرچه هیچ برنامه کاری درست یا غلطی وجود ندارد‌، اما آنها می‌توانند به دو دسته مختلف تقسیم شوند که شامل سنتی یا استارت آپ هستند. طبق اداره یک کسب و کار کوچک‌، طرح کسب و کار سنتی، معمول‌ترین طرح است. آنها استاندارد هستند‌ و در هر بخش، جزئیات بیشتری دارند. اینها تمایل به طولانی‌تر بودن و کار بسیار بیشتری دارند.

از طرف دیگر‌، برنامه‌های کسب و کار استارتاپی، از ساختار استانداردی استفاده می‌کنند. حتی اگر در دنیای تجارت چندان معمول نباشد. این برنامه‌های کسب و کار کوتاه هستند (به اندازه یک صفحه کوتاه) و جزئیات بسیار کمی‌دارند. اگر شرکتی از این نوع برنامه‌ها استفاده می‌کند‌، در صورت درخواست سرمایه‌گذار یا وام دهنده‌، انتظار دارند جزئیات بیشتری را ارائه دهد.

ادامه این مقاله را در سایت گامادسک مشاهده نمایید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی