شرکت نفت مناطق مرکزی ایران که در سال 1377 تاسیس گردیده، یکی از پنج شرکت تولیدی نفت و گاز و دومین شرکت تولید کننده گاز کشور میباشد. این شرکت مسئولیت تولید و توسعه اکثر میدانهای خشکی در محدوده جغرافیایی استانهای لرستان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، قم، ایلام، خراسان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، فارس، بوشهر، هرمزگان و چهارمحال بختیاری را بر عهده دارد و در حال حاضر نزدیک به نیمی از گاز مورد نیاز کشور را تامین مینماید.
مهمترین چالشهای موجود قبل از استقرار گامادسک
این شرکت با مدیریت و راهبری خوب جناب آقای مهندس علیرحیمی در واحد فناوری اطلاعات توانسته بود با به کارگیری روشها و ابزارهای موجود حداکثر بهرهگیری را در این واحد به عمل آورد ولی برای کنترل و مدیریت درخواستهای پشتیبانی که از ساختمانهای مختلف این شرکت در تهران اعلام میشد، نیاز به یک ابزار بود تا این حجم از درخواستها و مشکلات اعلام شده ثبت، مدیریت و یکپارچه شود.
در زیر، بخشی از مهمترین مشکلات موجود قبل از پیادهسازی گامادسک در این شرکت آورده شده است:
- عدم مدیریت دقیق درخواستهای کاربران در ساختمانهای مختلف شرکت
- در دسترس نبودن آمار دقیق از تجهیزات IT شرکت در واحدهای سازمانی مختلف
- عادلانه نبودنه تقسیمکار و توزیع درخواستهای پشتیبانی
- نبود گزارش دقیق از مصرف قطعات و خرابی آنها.
برنامه راهاندازی گامادسک
نرمافزار Help Desk گاما در سال 1396 در شرکت نفت مناطق مرکزی نصب گردید و بعد از فاز ورود اطلاعات (Data Entry) برخی از مهمترین فرایندهای IT این شرکت برای رفع چالشهای ذکر شده در بالا تعریف شد که به شرح زیر میباشد:
- فرایند مدیریت درخواستهای پشتیبانی
- فرایند مدیریت تجهیزات فناوری اطلاعات
- فرایند مدیریت رخدادها و مشکلات
- فرایند مدیریت انبار و مصرف قطعات.
بعد از تعریف فرایندهای مورد نظر IT، آموزش راهبری و کارشناسی سامانه به مسئولین و کارشناسان فناوری اطلاعات این شرکت ارائه شد و در شروع این فاز درخواستهای پشتیبانی IT در سامانه هلپدسک گاما ثبت و اقدام گردید.
مهمترین دستاوردهای پیادهسازی گامادسک
از جمله مهمترین نتایج بدست آمده بعد از پیادهسازی نرمافزار سرویسدسک گاما در این شرکت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- خودکارسازی فرایندها و حذف فعالیتهای دستی اضافی
- مدیریت آسان درخواستهای پشتیبانی از جمله خرابی دستگاهها
- مدیریت سوابق و جابجایی دستگاهها و تجهیزات IT
- مدیریت مصرف قطعات وجلوگیری از صرف هزینههای اضافی برای خرید و تغییر
- ارزیابی کارشناسان فناوری اطلاعات
جمعبندی
این تجربه و همکاری با تلاش و پیگیریهای جناب آقای مهندس علیرحیمی مسئول محترم فناوری اطلاعات و همچنین حمایتهای همه جانبه جناب آقای مهندس کاوه که بعدا به پروژه اضافه شدند، حاصل شد و نتیجه خوب حاصل شده به علت همکاری ایشان میباشد.
این همکاری و تعامل تا جایی پیش رفت که شرکتهای تابعه نفت مناطق مرکزی از جمله شرکت بهرهبرداری نفت و گاز غرب، بهرهبرداری نفت و گاز شرق و…نیز به دنبال تجربه موفقی که در شرکت نفت مناطق مرکزی حاصل شده بود، اقدام به تهیه و راهاندازی نرمافزار گامادسک کردند.
اینگونه بود که شرکت نفت مناطق مرکزی نیز رهسپار سفر مدیریت خدمات فناوری اطلاعات شد.
منبع: هلپ دسک گاما