شرکت دومان سامانه افتخار راهاندازی نرمافزار هلپ دسک گاما در فروشگاههای رفاه کشور را بدست آورد و تجربه خوبی نیز در این زمینه کسب کرده که در ادامه به تشریح آن میپردازیم.
معرفی فروشگاه رفاه
فروشگاه زنجیرهای رفاه که اولین فروشگاه زنجیرهای ایران میباشد، در ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۷۴ با هدف تهیه و تامین کالاهای اساسی خانوادههای ایرانی و توزیع آن در تمام مناطق کشور تاسیس و ثبت شد. به این سبب شرکت رفاه با احداث ۳۵۰ فروشگاه به همراه ۷۰۰۰ پرسنل خدمتگزار در سراسر کشور کوشیده است تا پاسخگوی نیاز هموطنان عزیز باشد. فروشگاههای رفاه در سرتاسر کشور به سه دسته تقسیم میشوند که شامل ۲۲۵ فروشگاه قطعی، ۳ فروشگاه مشارکتی و ۷۴۴ عامل فروش در سراسر کشور است. ۲۲۵ فروشگاههای قطعی رفاه در استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحالوبختیاری، خراسان، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد قرار دارند.
هدف از راهاندازی نرمافزار هلپ دسک گاما
فروشگاه رفاه بهدلیل گستردگی جغرافیایی و صرف منابع زیاد برای مدیریت فروشگاهها و خدمات IT، نیاز مبرمی به پیادهسازی ابزار مناسب برای یکپارچهسازی خدمات IT در کلیه فروشگاههای کشور احساس میکرد. هدف از پیادهسازی نرمافزار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات گاما در این فروشگاه، مدیریت تجهیز خدمات IT فروشگاهها، مدیریت تجهیزات IT، مدیریت هزینه خدمات و قطعات تجهیزات IT و حذف تماسهای اضافی و بیمورد میباشد.
برنامه راهاندازی برای پیادهسازی گاما هلپ دسک
نرمافزار هلپ دسک گاما، با همکاری مسئولین فناوری اطلاعات این فروشگاه به ویژه جناب آقای مهندس ایمانوند در چند فاز راهاندازی شد که به شرح زیر میباشد:
- فاز اول: آمادهسازی و ورود اطلاعات اولیه
- فاز دوم: تعریف فرایندهای مدیریت خدمات IT به ازای تکتک استانهای کشور، شعب و فرانچیدها
- فاز سوم: ارائه آموزشهای لازم به راهبران نرمافزار، نمایندگان و فروشگاههای استانهای تهران، البرز و… که در چند مرحله برگزار گردید
- فاز چهارم: نهایی کردن پروژه و شروع کار با نرم افزار و ثبت درخواستها
نحوه پیادهسازی و استفاده از گاما هلپ دسک
در حال حاضر تمامی درخواستهای فناوری اطلاعات شعب فروشگاههای رفاه در سراسر کشور اعم از درخواستهای راهاندازی، شعبه جدید، رخدادها و مشکلات تجهیزات IT، درخواستهای شبکه، سایت، رفاه کارت و… در نرمافزار گاما هلپ دسک ثبت شده و به صورت خودکار به مسئول IT همان استان ارسال میگردد. مسئول IT استان موردنظر درخواست را اقدام کرده و یا برای بررسی بیشتر به مرکز ستاد در استان تهران جهت انجام اقدامات تکمیلی ارسال میکند و در نهایت درخواست بسته میشود.
دستاوردهای پیادهسازی گاما هلپ دسک در فروشگاه رفاه
از جمله بهترین دستاوردهای پیادهسازی نرمافزار HELP DESK گاما در فروشگاههای رفاه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کاهش چشمگیر تماسها: کاربران فروشگاهها و مسئولین IT استانها بهجای تماسهای تکراری با استفاده از نرمافزار گاما هلپ دسک درخواستها را ارسال کرده و کارشناسان هلپ دسک نیز به سرعت به آنها پاسخ میدهند.
- کاهش هزینههای خدمات و قطعات: با توجه به ثبت سوابق هزینههای صورت گرفته برای خرابیهای دستگاهها، مسئولین IT فروشگاه متوجه دستگاههای پرهزینه شده و از کم شدن قطعات جلوگیری کرده و از طریق گزارشهای مورد نظر نرمافزار گاما، بخشهای پرهزینه را شناسایی و کنترل میکنند.
- صرفهجویی در زمان: با توجه به مکانیزه شدن درخواستهای IT شعب فروشگاه رفاه در سراسر کشور، کارشناسان فناوری اطلاعات این فروشگاه درخواستها را بین خود به صورت عادلانه توزیع کرده و پس از الویتبندی اقدام به پاسخگویی آنها مینماییم که این باعث جلوگیری از اتلاف وقت جهت پاسخگویی تلفنی و رسیدگی به درخواستهای پرتکرار و مشابه میشود.
- ارزیابی عملکرد فروشگاههای رفاه در مناطق مختلف: با استفاده از گزارشهای داشبورد و مدیریتی گاما هلپ دسک، مسئولین IT فروشگاه رفاه به راحتی عملکرد فروشگاههای استانهای خود را ارزیابی کرده و کنترل دقیقتری روی آنها دارند. برخی فروشگاهها مشکلات زیادی در زمینه تجهیزات و خرابی آنها دارد و برخی دیگر به نظر میرسد خیلی خوب راهاندازی نشدهاند. در نهایت مسئولین IT استانها با کمک گزارشهای گاما راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از خرابیهای پشت سر هم و پرهزینه تجهیزات فروشگاه را پیدا کرده و تلاش میکند تا بدون صرف هزینههای زیاد و در کمترین زمان ممکن مشکلات را برطرف نماییم.
- ارزیابی عملکرد کارشناسان فناوری اطلاعات: یکی از مزایای مهم گاما هلپ دسک برای فروشگاه رفاه، ارزیابی عملکرد کارشناسان IT استانها و ستاد مرکز میباشد. به دلیل پراکندگی جغرافیایی زیاد، کنترل عملکرد کارشناسان IT فروشگاههای رفاه بدون نرمافزار گاما بسیار مشکل بوده که در این مدت و با استفاده از گاما هلپ دسک، این چالش نیز به لطف همکاری مسئولین IT فروشگاه رفاه در ستاد مرکز برطرف شده است.